door Susanne Stultiens

Bij de oriëntatie op een vervolgstudie gaat er een nieuwe wereld voor je open. Dat is spannend, want de veilige en bekende wereld van de middelbare school wordt met de stap naar Hbo of universiteit verlaten. Vakken die je nog niet zoveel zeggen, een onderwijsvorm die nog onbekend is, een totaal nieuwe omgeving, misschien de wens of noodzaak om het huis uit te gaan. Op veel verschillende terreinen ben je aan het aftasten en stel je jezelf de vraag: wat past het beste bij mij en wat kan ik aan?

Niet zo vreemd dat deze oriëntatie gepaard kan gaan met gevoelens van onzekerheid. Op de middelbare school heb je gedurende een aantal jaar vaak een redelijk beeld gekregen van je kunnen in relatie tot je profiel, de manier waarop het werkt bij jou op school en in de omgang met je klasgenoten. Maar bij de oriëntatie op een vervolgstudie moet je opeens een inschatting gaan maken van je kans op succes in een wereld waar je vaak nog geen concreet beeld van hebt. En zul je meer dan anders moeten nadenken over wat je wil en kan.

Een zekere mate van onzekerheid die daarbij ontstaat is niet erg. Vaak zorgt dat ervoor dat je kritischer afwegingen gaat maken en dat je niet te snel en impulsief een beslissing neemt. Maar onzekerheid kan ook in de weg gaan zitten. En dat is vooral het geval wanneer onzekerheid doorslaat in belemmerende gedachten. Voorbeelden daarvan zijn: “Ik ben niet goed genoeg”, “Ik ben niet slim genoeg”, “Anderen komen veel makkelijker door de selectie heen dan ik”, “Dan voldoe ik niet aan verwachtingen die anderen van me hebben” e.d.. Dergelijke ‘stemmetjes in je hoofd’ gaan dan een filter vormen waardoor je naar de wereld kijkt en waardoor je je meer gaat richten op informatie die die gedachten bevestigt dan naar informatie die juist het tegendeel bewijst. Het wordt een selffulfilling prophecy.

Dergelijke gedachten kunnen er bij de keuze van een vervolgstudie voor zorgen dat je studies opzij schuift op basis van gevoelens en aannames, zonder dat je hebt gekeken of die aannames wel waar en realistisch zijn. Als je erg onzeker bent kan het gebeuren dat je uit angst voor afwijzing of teleurstelling maar helemaal geen actie meer onderneemt richting een studie waar je eigenlijk het meest enthousiast voor bent. En val je terug op een veiliger tweede of derde keus. Of blijf je de keuze elke keer maar weer uitstellen. En dat terwijl je misschien wel degelijk over de juiste capaciteiten blijkt te beschikken, maar je die zelf onderschat. Of dat een studie beter aansluit dan je zelf denkt of via een tussenstap bereikbaar blijkt te zijn.

In het studiekeuzetraject dagen we je ook uit om je aannames te onderzoeken en te toetsen. Waarom denk je dat je de capaciteiten niet hebt? Weet je zeker dat dat 100% waar is, is je mening gebaseerd op feiten? Wat voorkom je door vast te houden aan dergelijke gedachten (bv. in je comfort zone kunnen blijven, geen fouten maken)? Denk eens na over ervaringen die het tegendeel bewijzen? Heb je goed onderzocht wat de opleiding van je vraagt en welke alternatieve wegen je kunt bewandelen om de opleiding binnen bereik te brengen?

Door het stellen van dergelijke vragen, maar ook door het geven van specifieke opdrachten zorgen we ervoor dat je een reality check doet en goed onderzoekt of je jezelf niet onnodig beperkingen oplegt. Doordat je jezelf onderschat, de lat onnodig hoog legt of niet alle mogelijkheden in kaart hebt gebracht. Door aannames goed te toetsen krijg je een realistischer beeld van jezelf en je mogelijkheden binnen het Hbo en de universiteit en kun je op basis van realistische verwachtingen een keuze maken. Een keuze voor een studie waar je vol vertrouwen en enthousiasme aan kunt beginnen.

CONTACT

Meer weten? Mail, bel of whatsapp ons en kom vrijblijvend kennismaken