door Karin Kohnstamm

Pokemon, Flippo’s, MSN, en Telekids, gaat er een lampje branden?

Dan hoor je erbij: je bent een Millennial! Millennials worden ook wel de generatie Y genoemd, geboren tussen 1981 – 2000.

Authenticiteit, flexibiliteit, creativiteit en idealisme staan hoog in het vaandel bij deze groep.

Ergens voor gaan, open staan voor nieuwe ideeën en niet bang zijn voor verandering als het uiteindelijke doel maar duidelijk is. De vele start-ups die het afgelopen decennium opgepopt zijn, zijn een resultaat van deze generatie. Van bierbrouwerijen tot tech- bedrijfjes, van coffee- en conceptshops tot online winkels, waarvan veel heel succesvol.

De laatste Millennials buigen zich dit jaar nog over hun studiekeuze, langzamerhand opgevolgd door een nieuwe generatie.

Welke naam deze moet krijgen is nog onduidelijk: generatie Z, IGeneration, Linksters, Centennials of de Homeland Generation.

Kenmerkend voor deze groep is dat ze zich het leven zonder internet niet kunnen herinneren.

Vandaar de naam ‘Linksters’: gelinkt aan technologie, geboren met een smartphone, iPad of laptop in de hand.

Omdat hun ouders opgroeiden in de onzekere jaren ’70 (oliecrisis) en niets liever dan veiligheid wilden bieden aan hun kinderen is het niet zo verrassend dat deze generatie kiest voor zekerheid.

Hun kijk op de wereld is niet beperkt door landgrenzen: door internet is alles bereikbaar en komt b.v. buitenlands nieuws net zo snel binnen als het buurtnieuws.

Over de hele wereld contacten via social media, films en series voor iedereen via Netflix en studies en banen zijn niet meer grensgebonden: kortom a global world.

Wat betreft hun studiekeuze wordt er flink gekeken naar baankansen maar wel met een sterk sociaal en moreel besef.

Het zijn wereldverbeteraars, harde werkers, zuinig omdat de voorbeelden van de afgelopen crisis nog vers in het geheugen liggen. Ze hechten minder waarde aan spullen (deeleconomie) maar meer aan geld.

Doordat ze gewend zijn om heel snel veel informatie te verwerken en goed te kunnen multitasken hebben ze een korte aandachtsboog. Beeld is belangrijk: vandaar het succes van Snapchat, Instagram, Pinterest en You Tube.

Momenteel zitten generatie Y en Z nog samen in de collegebanken terwijl hun werelden totaal verschillend zijn. De hardwerkende, sociaal- en toekomst bewuste Z tegenover de narcistische eeuwig zoekende maar ook losse en creatieve Y.

Tot welke generatie je nu ook voelt aangetrokken en welke idealen je ook maar nastreeft bij je studiekeuze hierbij een tip: lees even het artikel van Eva Jinek :

‘Vijf tips die ik als 18-jarige had willen krijgen’ https://evajinek.kro-ncrv.nl/artikelen/eva-vijf-tips-die-ik-als-18-jarige-had-willen-hebben en bekijk vooral het filmpje van Baz Luhrmann: Everybody’s free to wear sunscreen!

https://www.youtube.com/watch?v=sTJ7AzBIJoI

 

 

 

CONTACT

Meer weten? Mail, bel of whatsapp ons en kom vrijblijvend kennismaken