ERVARINGEN

Communicatie- en Informatiewetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen

Annet van Hunen

Studiekeuzetraject: Rond de eindexamens van 2010. Ik deed een vwo profiel met veel exacte vakken, terwijl ik scheikunde en biologie eigenlijk vreselijk vond. Het enige dat ik wist toen ik een studie moest kiezen, was dat ik niks meer met die exacte vakken te maken wilde hebben. Maar wat het dan wel moest worden was de grote vraag…

Resultaat: Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Hoe ging het in 2012? Het gaat heel goed. Ik heb het ontzettend naar mijn zin in Groningen, het studentenleven is heerlijk. Ook de studie bevalt erg goed. Communicatie- en Informatiewetenschappen is een studie die heel goed bij mij past. Ik heb mijn tweede jaar net afgerond en heb tot nu toe alle punten gehaald. Het is een brede studie die zich richt op (bedrijfs)communicatie, tekst en taal. Dit zijn de invalshoeken van de studie in Groningen. In andere steden is de studie op heel andere vlakken gericht, zoals televisie. De studie verschilt inhoudelijk dus erg per stad. Ik vind het erg leuk dat er heel veel van wat ik leer terug te zien is in de praktijk. Zo heb ik gespreksanalyse gehad waarbij gesprekken erg gedetailleerd worden bekeken. Nu hoor ik in bijna elk gesprek wel iets opvallends, wat grappige situaties oplevert. Tevens heb ik geleerd over beeldvorming op televisie en in kranten. Daardoor kijk ik een stuk kritischer naar het journaal. Daarnaast heb ik afgelopen semester een bekend merk ‘geadopteerd’ en het imago, de reclame en het social mediagebruik van de keten bestudeerd. De studie is eigenlijk vrij praktisch voor een universitaire opleiding. Veel van wat ik leer is dus direct terug te zien in de praktijk, dat maakt de studie erg leuk en interessant! Welke richting ik op wil weet ik nog niet, maar ik weet inmiddels dat ik overtuigende en persuasieve communicatie erg interessant vind. Dus waarschijnlijk wil ik die kant op.

Hoe gaat het nu in 2015? In 2013 heb ik mijn bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen in Groningen afgerond. Dit ging allemaal heel voorspoedig. Inhoudelijk vond ik het heel interessant, ik kwam er achter dat mijn interesse echt bij deze studie ligt. Het mooiste semester van mijn bachelor, was de eerste in het derde jaar. Toen heb ik een semester in Uppsala, Zweden gestudeerd. Los van de vakinhoudelijke kennis die ik daar heb opgedaan, heb ik vooral ook heel veel geleerd van in een ander land wonen. Het was zo leuk om met mijn mede-exchange studenten uit allerlei verschillende landen en culturen om te gaan. Echt, ik zou het elke student aanraden om een semester op uitwisseling te gaan.

Toen ik in de afrondende fase van mijn studie zat, wist ik nog niet helemaal welke richting op wilde. Ik kon wel aan mijn master gaan beginnen, maar dan zou ik 22 zijn als ik klaar was. Ik zou mijn hele leven nog kunnen werken. Eigenlijk wilde ik wel eens iets anders gaan doen dan studeren, maar tegelijkertijd ook kennis op doen en aan mijn toekomstige carrière werken. Na wat oriëntatie besloot ik te solliciteren voor het Dagelijks Bestuur van de ACLO. De ACLO is de overkoepelende studentensport organisatie van de universiteit en hogeschool van Groningen, heeft 19.000 studenten en 49 studentensportverenigingen onder zich. Ik werd aangenomen als vicevoorzitter en was een jaar lang verantwoordelijke voor alle online en offline communicatie, de marketing, de PR, de externe contacten, de social media van de ACLO en nationale en regionale sportevenementen. Deze functie paste inhoudelijk perfect bij mijn studie. Daarnaast schreven we in ons jaar het meerjarenbeleidsplan, deden we flinke investeringen en creëerden we een nieuwe missie en visie. We onderhandelen met de rector magnificus over investeringsbijdragen, eigenlijk bestuurden we met 6 studenten een volwaardig bedrijf. Dat was zo ontzettend gaaf! In dit jaar heb ik niet alleen heel veel geleerd, maar heb ik ook vrienden voor het leven gemaakt en heel veel lol gehad.

Tijdens mijn bestuursjaar kwam ik tot de conclusie dat ik bedrijfscommunicatie en reputatie van organisaties ontzettend interessant vind. Dat was voor mij een reden om na het afronden van mijn bestuursjaar naar Amsterdam te verhuizen om daar te beginnen aan de master Corporate Communication aan de UvA. Inmiddels heb ik het eerste semester afgerond. Toch besloot ik nog ervaring bij een grote organisatie op te willen doen voor ik ‘mijn echte carrière’ zou starten. Een stage leek me hiervoor geschikt. Ik ben met de studie-adviseur om de tafel gaan zitten en samen besloten we dat ik het tweede semester uit zou stellen en stage zou gaan lopen. Ik solliciteerde voor een meewerkstage bij de Externe Communicatie van ING en werd aangenomen. Externe Communicatie van ING Nederland zorgt voor een zichtbaar positieve impact op de reputatie van ING Nederland. Het team levert een fundamentele bijdrage aan het herstel van vertrouwen in de bank. Dat doen we door het managen van de reputatie bij onze doelgroepen (consumenten, klanten, media, opinieleiders, belangenorganisaties, toezichthouders) en met een actieve, anticiperende en waar mogelijk verrassende benadering. Deze stage is heel waardevol. Ik werk met professionals waar ik onwijs veel van leer, maar ook het leven en overleven in zo’n grote organisatie brengt me heel veel.

Na deze stage moet ik nog 30 punten halen, en als alles volgens plan verloopt, ben ik in februari 2016 afgestudeerd en kan ik dan hopelijk een glansrijke carrière tegemoet gaan!

Voorjaar 2016 afgestudeerd.

MEER ERVARINGEN

International Bachelor of Communication and Media (IBCoM), Erasmus Universiteit Rotterdam

Zazala Quist

Bestuurs- & Organisatie- wetenschappen,
VU Amsterdam

Matthieu Peters

Nationalism Studies (Master),
Central European University Budapest

Steef van Gorkum