Laatst had ik contact met Chantal (niet haar echte naam) om te vragen hoe het met haar gaat.

Het afgelopen jaar heb ik haar begeleid in een studiekeuzetraject. Uiteindelijk maakte zij de keuze om voor Finance & Control te gaan. Iets heel anders dan de studie Fysiotherapie waar ze een jaar eerder vol enthousiasme aan begonnen was.

Ze maakte de switch en nu, twee maanden later, blijkt ze het reuze naar haar zin te hebben. Toch heeft ze veel van haar tentamens niet gehaald. Zelf wijt ze dit aan één ding…..uitstelgedrag.

Chantal is vast niet de enige; we kennen het allemaal wel.

De strijk laten liggen, omdat we toch echt andere (belangrijkere) dingen te doen hebben.

Snoozen, omdat ons bed zo lekker ligt en we het begin van de dag nog even uit willen stellen.

Het invullen van de belastingpapieren, omdat het toch echt niet zo ‘makkelijk’ is als wordt beweerd.

Het opruimen van je kamer, omdat je liever even je Facebook of Instagram checkt.

Zelf had ik het met het schrijven van deze blog. Eerst twijfel over het onderwerp en vervolgens afleiding zoeken op het moment dat ik achter mijn laptop ga zitten. Ik wilde eigenlijk nog gaan sporten of dat leuke boek uitlezen. We zijn erg creatief in het bedenken van andere bezigheden, alles om maar niet te hoeven beginnen.

Herken jij je in Chantal? Stel je het moment van studeren steeds uit? Word je tijdens het studeren snel afgeleid? Maak je wel een planning, maar vind je het vervolgens lastig om je daaraan te houden? Of heb je last van faalangst en begin je liever helemaal niet (want dan kan er ook niets fout gaan)? Dan heb je misschien, net als Chantal, last van studieontwijkend gedrag (SOG).  

Chantal vindt haar nieuwe studie interessant. Waarom dan toch uitstellen?

Er zijn verschillende redenen te noemen:

  • Het belang moet groot genoeg zijn, anders ga je het niet doen.
  • Het ontbreken van korte termijn doelen. Wanneer ons doel te ver weg ligt, bestaat de kans dat we het belang (nog) niet inzien.
  • Gevoelig voor prikkels en afleiding. Als we hierdoor te moe zijn om aan onze taak te werken, beginnen we er niet aan.
  • Hierdoor leggen we de lat hoog voor onszelf. Steeds wachten op het ideale moment, dat nooit komt.
  • Teveel hooi op je vork nemen. Wanneer er teveel op je to do lijst staat, ontgaat je de moed om eraan te beginnen. Het werkt demotiverend.
  • Gebrek aan overzicht. Dit zorgt voor onrust en chaos in je hoofd, waardoor je moeilijk kunt focussen.

Wist je dat SOG eigenlijk heel ongezond is? Terwijl jij bezig bent met het zoeken van afleiding, staat je hoofd niet stil. In gedachten ben je bezig met wat je eigenlijk nog moet doen. Het blijft steeds aandacht en energie vragen. Je ervaart stress, bent aan het piekeren, of hebt zelfs last van een schuldgevoel. Kortom, je voelt je totaal niet ontspannen. Dit kan effect hebben op je zelfvertrouwen en je motivatie om verder te studeren.  

Belangrijk dus om er iets aan te doen! Hoe pak je het aan?

  • Maak een haalbare en overzichtelijke planning met deeltaken.
  • Begin met een kleine en eenvoudige taak. Dan is het begin gemaakt en krijg je een goed gevoel als je dit afrondt.
  • Verdeel je energie op de juiste manier en zorg voor afwisseling.
  • Focus op wat je echt moet doen.
  • Begin aan een taak en maak dat ook volledig af. Alle open eindjes zorgen ervoor dat het steeds aandacht van je vraagt.
  • Bedenk een beloning voor jezelf na elke deeltaak. Iets waar je blij van wordt!
  • Wees niet te streng voor jezelf en probeer het ‘moeten’ los te laten.

Bedenk: het hoeft niet perfect! Maak een begin en voel hoe positief dit uitpakt! Schroom niet om hulp te vragen. De coaches van StudiekeuzeOpMaat helpen je graag!