door Harriet van den Heuvel

Een deel van alle scholieren en studenten heeft een vakantiebaantje of een bijbaantje. Sommige van hen hebben een tijdelijke baan omdat ze nog niet weten welke studie ze willen volgen en deze keuze nog uitstellen.

Vakken vullen bij de supermarkt, bijvoorbeeld: niet iedereen vindt dit even boeiend, maar behalve om geld te verdienen is zo’n baantje heel handig om ideeën op te doen voor je studiekeuze. Wat zie je zoal om je heen in de supermarkt? Klanten, leveranciers, magazijnen, transport, voorraden, verpakkingen, voeding, koelinstallaties, bewakingsapparatuur, scanners, barcodes, kassa’s, winkelinrichting etc. Wanneer je jezelf afvraagt hoe alles ongeveer in z’n werk gaat in een grote supermarkt en welke aandachtsgebieden cq opleidingsrichtingen daar bij zullen horen, kun je eens bedenken wat je daar van vindt.

Behalve de direct zichtbare aspecten heb je als medewerker in een supermarkt ook nog te maken met: salaris, personele zaken, je leidinggevende, bedrijfskleding, hygiëne, rechten, plichten, etc. En misschien valt je tijdens het werken ook op dat het voor de klant heel aangenaam wordt gemaakt: kleuren, geuren, muziek (marketing). En ook dat er op alle fronten met jou en de klant wordt gecommuniceerd bijvoorbeeld via folders, personeelsblad, omroepen, TV- en radiocommercials.

Of je nu in de supermarkt werkt, of in de horeca of waar dan ook: kijk om je heen en vraag jezelf af: hoe werkt dit? Wie bemoeit zich hiermee? Vind ik zoiets leuk?

In de begeleidingstrajecten voor studiekeuze hoor ik mooie verhalen over dergelijke ervaringen. Ik noem er twee:

Een scholiere heeft na haar schoolexamen een tussenjaar en werkt bij een bekende supermarkt op de broodafdeling. Al snel merkt zij dat sommige dingen in de taakverdeling van de medewerkers handiger kunnen. Ze brengt het voorzichtig ter sprake en het wordt enthousiast opgevolgd. Ook benadert zij de klanten net iets anders en daar wordt leuk op gereageerd. Na een tijdje wordt ze gevraagd om leidinggevende te worden. Best eng, als je nog zo jong bent. Ze deed het, het ging goed en ze werd enthousiast.

Haar studiezoektocht werd toen ineens veel concreter en twee richtingen werden interessante opties: human resource management (de personele zaken) of small business & retail management.(zelfstandig ondernemer of manager in bijvoorbeeld een winkelketen).

Een masterstudente heeft een bijbaantje als notulist.

Op een zonnige middag wordt zij gevraagd door een stichting voor goede doelen om het verslag van een vergadering te maken. Wat te doen: van de zon genieten of wat geld verdienen? Ze kiest voor het laatste. In deze vergadering hoort zij dat er bepaalde problemen worden besproken en ineens krijgt ze een geweldig idee voor een onderzoeksonderwerp voor haar masterscriptie. Na de vergadering bespreekt ze haar idee en er wordt enthousiast medewerking aangeboden.

De moraal van het verhaal: in je zoektocht naar een studie kun je veel concrete ideeën opdoen in jouw eigen bijbaantje of vakantiebaantje. Zet je oren en ogen open en wie weet wat je ontdekt!