door Gerard Hoogerbrugge

Als ze bezig zijn met studiekeuze laten scholieren zich vaak leiden door voors en tegens van studies tegen elkaar af te wegen. De grondigheid waarmee dit gebeurt heeft directe invloed op het eindresultaat: een studie vinden die zo goed mogelijk bij ze past. Hoe oppervlakkiger er wordt gekeken, hoe groter de kans dat de gekozen studie niet brengt wat ze er van hadden verwacht.Niet of nauwelijks onderzoeken kan als gevolg hebben dat er oneigenlijke en dus foute argumenten worden gegeven om een bepaalde studie te kiezen.

Voorbeelden hiervan zijn:

1. Vrienden volgen

Wat een vriend of vriendin gaat studeren beïnvloedt de keuze omdat deze het enthousiast kan brengen. “Wat jij gaat studeren klinkt goed. Dat wil ik ook wel, zal ik me ook aanmelden?” “Ja joh, goed idee! Waarom niet? Kunnen we lekker gezellig samen blijven en studeren!”

2. Interessante naamgeving

Dat klinkt leuk: Exciting and Coolest Management. Dat lijkt je wel wat. En daar zit je dan, een paar maanden later. Exciting is toch niet wat je dacht dat Exciting zou zijn. En Coolest komt wel in de buurt, maar past ook niet echt bij je…

3. Internationalisering

Je hebt al een tijdje in je hoofd dat je naar het buitenland wilt later, ooit. Wat van de wereld zien, en het staat nog interessant op je CV ook. Dus wat doe je: je pakt er een studiegids bij en gaat op zoek naar die opleidingen waar “International” in de opleidingstitel staat. Want dat zijn toch zeker de opleidingen waar je een tijdje in het buitenland kunt zitten!

4. Cijferlijststuring

Een 8 voor Economie: dat wordt het dus! En dus zwoeg je je studie door, want je was toch zo goed in dat vak. Of je het ook echt leuk vindt, dat is weer wat anders.

Deze argumenten komen wij echt tegen en er zijn nog veel meer foute redenen om te kiezen. Wat te denken van:

– behagen van ouders

– “ik moet toch wat en moet me NU inschrijven”

– snel geld willen verdienen

– niet (of juist wel) op kamers willen

– iets doen om maar anders te zijn dan gemiddeld.

Gelukkig pakt het soms ook goed uit, maar veel studie-uitval ontstaat wanneer men om de foute redenen kiest. Als de studiekeuze echter bepaald wordt op inhoud van de studie heeft de student meer kans om deze ook af te ronden.

Wees als aankomend student, maar ook als ouders gespitst op het gebruik van foute argumenten! Kijk bij de zoektocht naar een geschikte studie goed naar de inhoud van de studie(s) want dan is er de grootste kans op een weloverwogen en succesvolle keuze.