door Marline Tjeenk Willink
Het lijkt erop dat ondanks alle studiekeuzechecks en focus op in één keer goed kiezen, het uitvalspercentage van 30% maar niet minder wordt. Vraag is waar dat nu aan ligt? Ligt ’t aan een foute studiekeuze? Of speelt er toch meer? Want er gebeurt nog al wat als je op 17de/18de zo’n nieuw leven instapt.De één is er nog niet aan toe om zelf te koken of met anderen een huis te delen. De ander denkt dat doe ik wel effe, dus kom maar op met die feesten. Ervaringen en verwachtingen van ouders en omgeving spelen een rol. Maar waar liggen jouw grenzen? En als je die al weet, durf je ze dan af en toe over te gaan en buiten je comfortzone te komen?
Is dit niet een thema dat altijd speelt in het leven, maar uitvergroot wordt op het moment dat je gaat studeren? Studeren levert op dat je een expert wordt op een bepaald gebied. Maar studeren betekent ook dat je je ontwikkelt als mens. Studeren kan de eerste stap zijn naar een functie als CEO of professor, maar het kan ook de opstap zijn naar een leven als avonturier in de jungle van Afrika of als eigenaar van een Bed & Breakfast. Op de functie van professor na is de studie zelf minder belangrijk dan je persoonlijke ontwikkeling.
In onze coachingsgesprekken komt naast de studiekeuze ook het inrichten van je studentenleven aan de orde. Wat verwacht je daarvan? Hoe ga je het inrichten? Op kamers of niet? Vereniging of niet? Bestuurswerk? Buitenland? En wat gebeurt er als de studie en/of het leven eromheen tegenvalt? Dit zijn interessante, waardevolle en vaak verrassende gesprekken, zowel voor de jongeren als voor ons als coaches.
“Richt je leven in naar je eigen zin” (quote van Pippi Langkous). Dat vraagt wel dat je nadenkt en praat over je keuzes, niet alleen wat betreft de studie zelf, maar ook het leven eromheen.
Hierbij enkele ervaringsverhalen van oud klanten over het hebben van een bestuursfunctie, de keuze voor de praktijk van een MBO-studie na een universitaire bachelor, reizen tijdens je geneeskundestudie en bij twijfel in het diepe durven springen.