Twijfel je als scholier welke van de 2 of 3 overgebleven studies je wilt gaan doen? Of wordt u als ouder niet erg betrokken bij het keuzeproces van uw kind? Dan zijn er wat handige hulpvragen om het enthousiasme bij jezelf (als aankomend student) of je kind (als ouder) te peilen.
Over het algemeen zijn ouders degenen die hun thuiswonende kind het beste kennen. Zij herkennen echt enthousiasme bij hun kind als dat aanwezig is en zien/voelen het als er nog twijfel is of dat er oneigenlijke argumenten worden gebruikt.
Het is daarom handig om je ouder(s) als toetssteen te gebruiken!
Als het kind een keuze heeft gemaakt en dat met jou als ouder deelt, kun je de vraag stellen: Wat motiveert je om deze studie te kiezen? Let als ouder niet alleen op de inhoud van het antwoord (hier mogen het liefst geen oneigenlijke motieven inzitten als: Je krijgt zo’n vette laptop bij deze studie!) maar ook op wat er met je kind gebeurd als het aan het vertellen is.
Ziet u de volgende kenmerken: rechtop zitten, beweeglijk, spraakzaam en zelfverzekerd op enerlei wijze – passend bij uw kind – terug, dan is dat een indicatie dat het de goede kant opgaat.
Of gaan ze juist langzamer praten, trekken zich wat terug in het gesprek en worden onzeker (of juist hoogmoedig)? Dan kan dit een indicatie zijn dat ze zich nog niet genoeg verdiept hebben in de studie of dat ze nog twijfelen over deze keuze. Hier kan de vervolgvraag gesteld worden: Wil je de informatie over de studie die je hebt verzameld met me delen? Op deze manier kan er een waardevol gesprek ontstaan.
Gaat het initiatief van jou, de scholier uit en kom je er niet uit tussen 2 studies, probeer dan eens het volgende. Spreek met je ouders/gezin af dat als je de volgende dag opstaat, je doet alsof je voor studie A hebt gekozen. Je vertelt aan de gezinsleden en anderen die je die dag ontmoet dat je gekozen hebt voor studie A en waarom. De volgende dag doe je hetzelfde met studie B. Daarna evalueer je met je ouders en eventueel anderen wat het met jou deed (heb je zelf verschil in enthousiasme gevoeld?) en of zij verschillen bij jou bespeurden in houding?
Het kiezen van een studie is geen exacte wetenschap met cijfers en formules om tot het beste antwoord te komen. Er spelen juist zaken mee die minder ‘grijpbaar’ zijn. Enthousiasme is er daar een van en inzicht in je eigen enthousiasme of dat van je kind draagt bij aan het keuzeproces!