De afgelopen maand had ik een tweetal gesprekken met een leerling uit 3 Gymnasium over haar Profielkeuze. Laten we haar Laura noemen.
Laura staat voor al haar vakken hoger dan een 8 en hoeft daar eigenlijk niet veel voor te doen. Naast school is ze veel bezig met muziek (ze speelt piano en gitaar), daarnaast ontwerpt en maakt ze kleding, leest ze veel en hockeyt ze voor de gezelligheid in een vriendinnenteam. Kortom, Laura is een heel intelligent, creatief en sociaal meisje.
Op school wordt ze door haar mentor gestimuleerd om te kiezen voor een N&T profiel met Biologie en Economie, omdat ze daarmee later nog alle kanten op kan. Haar moeder vraagt zich echter af of dat profiel wel aansluit bij de interesses van Laura.
Luxe probleem
Dit soort leerlingen zien wij wel vaker. Je zou zeggen: een luxe probleem als je overal goed in bent. Maar wanneer je dan voor je vervolgstudie een keuze moet maken uit een paar honderd verschillende WO Bachelor-opleidingen en nog eens een paar honderd HBO Bachelors – aan meer dan 50 verschillende onderwijsinstellingen, dan slaat de keuzestress vaak toe.
Een vervolgstudie voor Laura dient natuurlijk niet alleen aan te sluiten bij wat zij kan, maar ook bij Wie zij is en Wat haar interesseert. Belangrijk is haar intrinsieke motivatie. Waar doet ze het allemaal voor? What keeps her going?
Buitenland droom
Tijdens onze gesprekken vertelde Laura dat het haar droom is om in het buitenland te gaan studeren. Toen ik haar vertelde over de verschillende mogelijkheden daartoe, werd ze steeds enthousiaster. Dát was echt waar ze warm voor liep. Niet dat hiermee haar profielkeuze-probleem was opgelost, maar dat zette de profielkeuze wel in een ander perspectief, want in het buitenland gelden vaak andere instroomeisen voor de diverse studies.
Wanneer je hier in Nederland bijvoorbeeld Geschiedenis zou willen studeren, dan is het niet nodig om Geschiedenis in je vakkenpakket te hebben. In de UK is dat wel een voorwaarde. Of wanneer je in Amerika Wiskunde zou willen studeren, dan is Wiskunde B geen vereiste, omdat je vaak eerst een breed eerste jaar doet (Liberal Arts & Sciences) waarin je de benodigde Wiskunde basis kunt leggen.
Engelstalig IB programma
Heel graag zou Laura vakken uit het C&M profiel (Talen, Filosofie en Tekenen) willen combineren met Economie, Wiskunde B, Biologie en Scheikunde. Op haar huidige school kan dat niet. Wat nu? Voortbordurend op Laura’s internationale ambitie bespraken we toen ook de mogelijkheid om over te stappen naar een Engelstalig IB programma. Dat programma biedt doorgaans juist wel een combinatie van Languages, Humanities, Arts, Mathematics en Sciences.
Laura gaat zich nu eerst verder verdiepen in de mogelijkheden die geboden worden bij een internationale school bij haar in de buurt. Als dat haar aanspreekt heeft ze nog 1 jaar extra voordat ze definitief moet bepalen in welke vakken ze een IB-eindexamen wil gaan doen.
Mocht de overstap naar een andere school haar toch niet aanstaan, dan kiest Laura voor een N&G profiel, zonder Natuurkunde en met Aardrijkskunde, Economie en Wiskunde B. Haar muzikale en creatieve interesse blijft ze dan verder ontwikkelen buiten school.
Hieruit blijkt dat het soms verfrissend kan zijn om buiten de gebaande paden te denken.
Niet voor niets heten wij Studiekeuze-OpMaat.