door Rosalie van Luik, update van blog uit januari 2014
Veel van de jongeren, en dan met name meisjes, die wij begeleiden bij hun studiekeuze, geven aan dat ze graag ‘iets met mensen’ willen. Er is echter een groot aantal studies waarbij je ‘iets met mensen’ doet.
In deze blog (met handig schema) lees je meer over welke studies hierbij passen.
Je kunt op veel verschillende manieren met mensen werken. Bijvoorbeeld op gelijk niveau/samenwerkend, dus met collega’s. Je kunt dan nog vrijwel alle studies kiezen. Bekijk dan goed welk onderwerp of welke activiteit jouw interesse heeft.
Of wil je anderen liever helpen? Als je voorkeur hiernaar uitgaat kun je er met behulp van de volgende vragen achter komen in welke studies je je eens zou kunnen verdiepen. Zie ook het schema onder de vragen.
- Wil je anderen helpen? Liever begeleiden? Of wil je anderen juist laten groeien?
- Wil je anderen iets leren?
- Wil je anderen verzorgen?
- En ben je dan het liefst met het lichaam of de geest bezig?
- Wil je mensen die ziek zijn beter maken? Of wil je mensen helpen ontwikkelen?
- Wil je graag in groepen of alleen werken?
- Gaat je voorkeur uit naar het werken met kinderen of volwassenen?
Als je mensen beter wilt maken/wilt helpen, lichamelijk of geestelijk of liever gezonde mensen helpt ontwikkelen, kun je het schema gebruiken waarin verschillende studies staan die bij de genoemde richtingen horen.
Voor diegene die graag in groepen werkt of mensen in groepen wil ‘bestuderen’, zijn de studies Sociologie en Culturele en Maatschappelijke Vorming het bekijken waard.
Als je met kinderen wilt gaan werken, kijk dan eens naar de studies Pedagogiek, Pabo en Sociaal Pedagogische Hulpverlening.
Er is ook nog een aantal studies, zoals Sociale Wetenschappen en Social Work, waarbij het eerste jaar sociale studies of de sociale richting in het algemeen wordt aangeboden en er later een keuze wordt gemaakt.
Bovenstaande informatie en die in het schema vermeldt, is natuurlijk de informatie in grote lijnen. Sommige studies hebben veel overlap, anderen zijn duidelijker van elkaar te onderscheiden.